Přihlásit k odběru newsletterů a akčních slev.

Jak se efektivně odlišit od ostatních provozoven, navýšit tržby a mít méně starostí? Příběh č.1

1.část

Příběh, který jsem pozoroval na vlastní oči a uši. V nákupním centru jsou vedle sebe 4 restaurace. Proč jedna restaurace krachla, ale tři jiné fungují?

Většinou jsem slyšel:
-do obchodního centra chodí méně lidí, než dříve….
-čtyři restaurace na toto centrum je moc….
-krachl, protože je tam velký nájem….
-a další podobné reakce… 

Ale proč zrovna tato restaurace? Proč nekrachla ta druhá, třetí nebo ta čtvrtá vedle? Při průzkumu všech čtyřech restaurací, jsme zjistili, že nebyly zde velké rozdíly, ne že by tam vařili špatně, ne že by prostředí restaurace odpuzovalo, znám několik podobných stylů a kdykoli přijdu, je tam plno. Ale tato restaurace se výrazně lišila něčím, co majitel možná tušil, ale ignoroval změnu a to výrazně přispělo ke krachu.

Co to bylo?

V restauraci se střídaly dvě osoby, mladší a starší. Zvláštní je, že kdo někdy navštívil restauraci, tak si většinou vybaví ustaranou, mračící se, nemotivovanou paní, která svým vystupováním, tonem hlasu, řečí těla dávala všem najevo, jak jí práce nebaví a evidentně tuto práci dělala pouze proto, že nic jiného neměla.
Když jsem se s paní občas bavil, protože jsem do této restaurace vozil zboží, tak jsem si hned nevšiml, že něco není v pohodě. Ovšem, když jsem jí párkrát pozoroval ze sousední restaurace z pohledu zákazníka, asi bych se jako většina také nevracel, možná proto vždy sedíme vedle.

Tam také dodáváme zboží, hlavním důvodem ale je to, co Vám řekne Vaše podvědomí a to, že obsluha je zde příjemnější...

Reakce většiny: Jooo, tam dělala ta……….
Zvláštní je, že na druhou slečnu si už lidé moc nevzpoměli.

Umím se kouknout pohledem obsluhy a vím, že ne každý zákazník je slušný a ve skutečnosti je někdy vhodné takového zákazníka cíleně poslat ke konkurenci :-) , ale rozhodně to neomlouvá postoj obsluhy!

...pokud jste majitel, chápete, že VY jste největší zákazník pro Vaše zaměstnance? Chápou to Vaši lidi? Vy si totiž kupujete jejich práci...

Proč tam majitel tuto paní celou dobu měl a nevšiml si, že jeho obsluha svým vyzařováním odhání i slušné zákazníky a že právě jeho restaurace bude muset skončit?
-Byla z rodiny…?
-pracovala za méně peněz…?
-nemohl nikoho jiného sehnat…?
-měla "zkušenosti"…?

Majitel v restauraci sice vařil, ale asi se nikdy nepodíval očima zákazníka a nedal si otázku,
s kým přijde jako první do styku ten, kdo mi přináší peníze….?
 
Přátelé, pokud na "placu" máte lidi, kteří se neusmívají, protože je práce nebaví-okrádáte sebe i obsluhu!
Dovolte si představu, jak se budete cítit a jak vzkvétá Vaše provozovna, když uděláte změnu a vyškolíte, nebo najdete někoho, kdo tuto práci chce a chce jí milovat.

Bojíte se jim dát padáka? Co když na to čekají? Bude to pro obě strany osvobození? Jak pomůžete obsluze, která tuto práci nemá ráda? Co zjistíte, když se Vaší stávající obsluhy zeptáte, jestli milují tuto práci? Co by udělali, když jim někdo nabídne o pár tisíc více za jinou práci, (třeba v továrně motat drátky ), odešli by jen kvůli penězům a je jim vlastně jedno co dělají? Jak zjistíte chování lidí, když nejste přítomní?

Pokračování příště...

autor: Milan Harazím